Fiskeferie på Fyn Del. 1

Uge 42 blev ugen hvor Heinrik og familien skulle i sommerhus ved Tørresø Strand på Fyn.

Vi havde lejet et sommerhus lige ned til stranden ved Tørresø Strand, som ligger tæt ved de to glimrende kystpladser, Enebærodde og Flyvesandet.

Vi drog mod Fyn lørdag med bil og tagboks pakket med grej og tøj. Ugen skulle byde på en masse hygge og forhåbentligt mange gode fiskeoplevelser rigere.

Lørdag aften starter vi ud med fiskeri lige nedenfor hytten. Bunden så rigtig fin ud med dybe render inde ved land med plettet bund, en sandrevle lige efter og endnu et lækkert badekar længere ude, med god bund til havørrederne.

Efter få minutter får Heinrik sit første hug på ferien på et hvidt/ grønt Møresilda blink. Vi kan hurtigt konstatere at det er en undermåler, der er tale om her. Heinrik får med fugtede hænder håndlandet fisken til en hurtig photosession, hvorefter fisken ryger ud og kan komme videre i dens program.

Tørresø havørred

Vi fik i alt 3 havørreder, hvor de to sidste var omkring målet, på under en time. Det var jo en glimrende start.

Fiskeriet døde dog hurtigt ud derefter og vi besluttede os for at taget tilbage til huset og lade op til morgentrækket dagen efter.

Søndag morgen tog vi ud på samme plads igen, for at prøve pladsen af igen. Forholdene var nogenlunde de samme med ret højt vand og ellers ikke de vilde bølger.

Turen starter underligt nok også ud med fisk lige præcist samme sted, som de var inde i går aftes. Det er en undermåler og ryger hurtigt ud igen. Vi får yderligere 2 fisk, som også er undermålere. Rart med lidt action, men vi gik tilbage for at planlægge, hvor turen nu skulle gå hen.

Vi ville prøve fiskeriet ved flyvesandet, som lå ca. 6 km fra hvor vi boede. Vi ville så gå hele turen fra flyvesandet og hjem for at fiske hele stykket igennem.

I starten af fiskeriet var der dog ret lavvandet, som gjorde det ret svært for os. Vi hverken så eller mærkede fisk det første lange stykke tid.

Da vi går ved bådehuset får Tommy et meget forsigtigt hug, der mest af alt virker som en utrolig lille fisk. Da han får den tættere ind kan vi se det er en meget lille skrubbe, der har hugget på et blink, der er stort set samme størrelse som fisken.

Her ses Tommy med den fine lille skrubbe, som glubsk huggede på en hvid/ grøn Møresilda.

Resten af turen gav desværre ikke mere action, men vi fik set nogle steder ud, som vi ville undersøge nærmere de næste dage.

Blæst og kakao på nordkysten!

De næste dage var vi dog ikke så heldige med fiskevejret. Det blæste meget op og vinden kom rigtigt skidt til fiskeriet. Vandet var helt kakaobrunt og der var meget løsreven tang, der svømmede rundt.

Vi valgte derfor at køre en tur til det sydvestlige fyn, nærmere bestemt Sønderby Klint. Der var ca. en times kørsel dertil. Det er en af de store fordele ved havørredfiskeriet ved Fyn, da man altid kan finde en plads, der passer til vinden.

Da vi ankom til pladsen, var der 5 biler på pladser og vi kunne se to fiskere stå på pladsen.

Vandet var utroligt klart og bunden virker ret spændende på pladsen, men store sten, blandede bundforhold og dybt vand.

Sønderby klint

Efter en halv times fiskeri begynder vi at se en masse springende fisk på pladsen. Der bliver forsøgt med både flue og spin, men fiskene skulle vise sig at være utroligt svære.

Vi møder flere fiskere, som alle har samme opfattelse. Fiskeriet var bare besværligt. Det er dog stadigvæk fedt at stå i så flotte omgivelser og så lige få en hilsen af noget blankpoleret sølvtøj.

Nedenunder ses to ihærdige lystfiskere, der prøver at knække koden på sydfyn.

Vi måtte dog ende turen uden fast fisk i den anden ende.

Se med i Del 2, hvor vi fiskeri ved Torø og noget mere på Nordfyn, hvor vi får mere gang i fiskeriet.